چهارشنبه 20 بهمن 1395 / 09:37|کد خبر : 3332|گروه : دانشگاهی

یادداشت/

آیا رتبه 47 برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج افتضاح علمی نیست؟

آیا رتبه 47 برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج افتضاح علمی نیست؟

حال باید به عرض رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برسانیم که آیا به نظر شما رتبه 47 برای یک مرکز استان افتضاح نیست؟ هرچند این رتبه بندی بین 353 واحد و مرکز دانشگاه آزاد انجام شده است اما آیا فکر نمی کنید بیشتر این واحدها در شهرهای خیلی کوچک قرار دارند و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج که مرکز استان نیز هست در کنار شهرهای کوچک یک نوع افتضاح علمی است؟

به گزارش کرددانش،یکی از بازدیدکنندگان سایت خبری کُرددانش با ارسال یادداشتی به تحلیل قرار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در رتبه 47 رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  پرداخته است.

متن این یادداشت در زیر آمده است:

 

پس از تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز، موضوع با اهمیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به ISC ابلاغ گردید .


نظر به ماموریت ISC در بحث رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام, اکنون دانشگاه ها و موسسات پژوهشی جمهوری اسلامی ایران بر اساس  شاخص های رتبه بندی که با همکاری سازمان کنفرانس اسلامی و ایسیسکو، با حضور و مشارکت خبرگان رتبه بندی در سال های 2006 و 2007 میلادی تهیه شده است از سال 1389 سالانه توسط ISC رتبه بندی می شوند.

 

گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در جدیدترین ارزیابی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تعداد ۳۵۳ واحد این دانشگاه را براساس  ۲۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و فعالیت های اجتماعی_ اقتصادی مورد ارزیابی قرار داد و نتایج آن را منتشر کرد.

 

بر اساس این رتبه بندی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در رتبه 47 قرار دارد و برای شاخص های پژوهش, آموزش, تسهیلات و فعالیت های اجتماعی- اقتصادی نمره ای در نظر گرفته نشده است بلکه فقط برای شاخص وجه بین المللی نمره 72.71 در نظر گرفته شده است.

 

طبق این رتبه بندی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج پایین تر از واحدهای اهر, ماهشر و فیروزآباد است البته رتبه سایر واحد های دانشگاه آزاد شهرستان های استان کردستان هم وضعیت خوبی ندارد و در رتبه های آخر جدول قرار دارد.

 

نکته قابل تامل این است که دکتر محمدقربان کیانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج دیروز در گفتگو با خبرنگار کُرددانش اظهار داشت: برای اولین بار است که این رتبه بندی در سطح دانشگاه های آزاد انجام میشود درحالی که این رتبه بندی از سال 89 و هر سال انجام شده است و جای بسی تامل است برای رییس دانشگاهی که از این موضوع اطلاع نداشته باشند.

 

البته براساس نتایج این رتبه بندی در سال 1392 دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج با امتیاز 62 در پژوهش و 100 در فعالیت های اجتماعی و در مجموع با رتبه 43 در کنار واحدهایی همچون همدان و زنجان قرار داشته است اما امروز و در آخرین رتبه بندی با 4 پله سقوط  به دلیل کاهش امتیازات پژوهش، فعالیت های اجتماعی و حتی وجهه بین المللی در کنار واحدهای شوشتر و اهر قرار گرفته است، این درحالی است که در همین بازه ی زمانی واحدهای دانشگاهی مراکز استان های همجوار، مانند واحد کرمانشاه از رتبه 28 به 25 و واحد همدان از رتبه 42 به 31 ارتقا یافته اند.

 

حال باید به عرض رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برسانیم که آیا به نظر شما رتبه 47 برای یک مرکز استان افتضاح نیست؟ هرچند این رتبه بندی بین 353 واحد و مرکز دانشگاه آزاد انجام شده است اما آیا فکر نمی کنید بیشتر این واحدها در شهرهای خیلی کوچک قرار دارند و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج که مرکز استان نیز هست در کنار شهرهای کوچک یک نوع افتضاح علمی است؟

 

آقای دکتر آیا اصلا اطلاع داشتید پایگاهی به اسم مرکز آی اس سی وجود دارد ؟ آیا اصلا اطلاع دارید که آی اس سی مخفف چه مرکزی است؟ اصلا چه کاری انجام میدهد؟ اصلا شاخص های ارزیابی آن چیست؟

 

البته طبق این رتبه بندی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهرستانی ما هم در قعر جدول این رتبه بندی قرار دارد مثلا واحد مریوان در رتبه 101 الی 150 و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه در رتبه 151 الی 200, دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیجار و سقز در رتبه 201 الی 250 , دانشگاه آزاد اسلامی واحد  بانه در رتبه 301 قرار دارد.


Kurddanesh Telegram Baner

برچسب ها :

دانشگاه ازاد سنندجرتبه بندیرتبه کشوریشاخص اموزشیiscپایگاه رتبه بندی استنادی علوم جهان اسلام

نظرات کاربران :

z.kamangar [پنجشنبه 21 بهمن 1395 | 14:09] پاسخ

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمامی دوستان بنده مطالب فوق را مطالعه کردم و بنده به عنوان شخصی که سالهاست در ازمایشگاه ها و کارگاه ها زحمت کشیده ام مطالبی را عرض میکنم لطفا به مذهب هیچ کس اشاره نکنید که اقای دکتر فلان فلان هست بنده تسنن هستم,همه جا در شیع و سنی خوب و بد هست , هیچ انسانی کامل نیست چرا به خدماتش و تغییرات دکتر کیانی نگاه نمیکنید ملتی که فقط دنبال ضعف های مدیران باشد پیشرفت نمیکند دست از گلایه بردارید شاید یکی ار منتقدان اول کیانی بنده بودم اما بعد از اینکه خودم را به ایشان نزدیک کردم و بسیاری موضوعات را از نزدیک دیدم تمامیه زحماتی که برای ارتقا استان جذب دانشجویان خارجی و سفرهای که به کرات به عراق برای راه اندازی واحد دانشگاه ازاد در عراق داشتند راه اندازی و اختصاص بودجه برای طرح های تحقیقاتی کارگاه های رباتیک طرح های تولیدی برای اساتید و دانشجویان و نجات واحد از شکست مالی و پایدار کردن وضعیت متخلخل موجود این ها را چگونه پاسخ گو هستید چرا خود شما قدمی بر نمیدارید شما چه خدمتی کرده اید؟پست مدیریت علمی دیگر چه عنوانی هست مگر همه چیز سر جای خودش هست؟مهم مدیریت هست که ایشان دارد در علم ایشان هم شکی نیست , این سیاست بازی های که میگویید یکی از سیاست های مدیریتی برای گرفتن امتیاز های مالی و محفوظ نگه داشتن مجموعه از گزندهای مجموعه استانی هست با ایجاد روابط بین سازمانیست .بنده با اطلاع کامل از فرایند کامل پیشرفت مذاکرات و راه اندازی واحد عراق واقعا میدانم که این امر واقعا غیرممکن بود این ها شفاف نمایی هست یا برهم ریختن نظم اجتماعی یا زیر پا گذاشتن اعتبار دانشگاهی که سالهاست درخدمت نظام و جامعه بوده انصاف نیست باید تلاش ها رو هم ببینیم البته توجه به رتبه های کسب شده 1-46 هم تامل برانگیز هست که مربوط به چه استانی با چه شرایطی هست ساختن مجموعه از صفر تا صد امری بسیار راحت تر از ترمیم مجموعه اسیب دیده است ایا میخواهید چه چیزی را ثابت کنید با بولد کردن و نوشتن نام مسئولیکه زحماتش در جای جای استا نمایان است با رنگ قرمزاین دلسوزی نیست ....................

محمدی [پنجشنبه 21 بهمن 1395 | 14:19] پاسخ

یا خدا اینها چرا اینقدر ناراحت هستند!! اینها واقعا دغدغه علمی دارند یا کینه شخصی به دل دارند!! اظهار نظر کردن درباره موضوعی که یا اطلاع کافی درباره آن ندارند یا دارند و نشر اکاذیب می نمایند جای تاسف است. این مطالب را جهت استحضار این افراد ناراحت و زخم خورده و سایت کرددانش عرض می نمایم:
رتبه بندی انجام شده توسط این پایگاه به هیچ عنوان معتبر نیست. پایگاه استنادی جهان اسلام یا ISC برای مقابله به مثل با پایگاه های معتبر جهانی که در رنکینگ های خود دانشگاه های ایران را نادیده می گرفتند (البته بعضی وقتها به خاطر سیاست زدگی) مانند ISI و پایگاه های که بصورت اختصاصی کار رنکینگ انجام می دادند تأسیس گردید. اما متاسفانه اصلا در این زمینه موفق نشد چون توان و تخصص و سرمایه این کار را نداشتند. چندین ایراد بر این رتبه بندی وارد است از جمله اینکه شاخصهای نامتعارف و ناهمگونی را برای رتبه بندی در نظر گرفته است. یا اینکه مشاهده می کنیم که برخی از دانشگاه های که در رتبه های بالاتر قرار گرفتند در شاخصهای تعریف شده نسبت به دانشگاه های که پایینتر از خود هیچ امتیازی اخذ نکرده اند و جایگاهشان بالاتر است!! مانند دانشگاه آزاد شهر قدس در قیاس با دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و مثالهای مشابه. همچنین به عنوان مثال دانشگاه آزاد واحد سنندج دارای حدود 600 مقاله نمایه شده در اسکاپوس است و حدود 350 مقاله و (WOS) ISI و 450 مقاله ISI (Listed) و چنصد مقاله علمی پژوهشی وزارتین و دانشگاه آزاد و علمی ترویجی و ... است که عمدتاً مربوط به سالهای 93 و 94 است ولی در این رنکینگ صفر در نظر گرفته شده است. آن هم مقالاتی که در پایگاه های معتبر بین المللی نمایه شده اند!!! همچنین شاخصهای چون سرانه کتاب و داشتن مرکز رشد و تعداد هیأت علمی و... را برای آن در نظر نگرفته اند.
از طرفی بر چه اساسی رتبه بندی را با دو سال تأخیر اعلام نموده‌اند؟؟!! نکته بعدی اینجاست که در این رتببه بندی در میان دانشگاه‌های معتبر کشور هیچ اسمی از دانشگاه آزاد اسلامی نیست! در حالی که براساس اعلام پایگاه‌های معتبر بین‌المللی، دانشگاه آزاد رتبه اول تولید علم (چاپ مقاله) را در کشور دارد. همچنین بخشی از آمارها براساس اعلام ISC برگرفته از آمارهای اظهاری مراکز دانشگاهی باید باشد در حالی که این آمارها اصلاً اخذ نشده است.
نمی‌شود با استخدام یک اپراتور و به کمک یک سیستم کامپیوتری، کار پایگاه‌های علمی دنیا را انجام داد. این کار احتیاج به سرمایه‌، افراد متخصص، دیتا بیس‌های قوی و... دارد.
صرفاً جهت اطلاع دوستان

س. ش [پنجشنبه 21 بهمن 1395 | 14:21] پاسخ

سلام، به عنوان یک عنصر دانشگاهی و دارای اطلاعات دقیق شهادت می‌دهم مطالب مطرحه در این یاداشت کاملاً جعلی و کذب است. زیرا از سال 92 تااکنون رتبه اعتبار علمی واحد سنندج در اسکاپوس، پایگاه رتبه‌بدنی علمی دانشگاه‌های جهان از حدود 8000 با ارتقاء به رتبه 4575 رسیده است. با این اطلاع چگونه دانشگاهی در مقیاس جهانی به این حد ارتقاء می‌یابد اما در محدوده جهان اسلام با کاهش رتبه مواجه می‌شود؟؟؟؟!!! همین نکته نامعتبر بودن پایگاه استنادی ISC شیراز را مشخص و علت طرح شکایت حقوقی سازمان مرکزی و بسیاری از واحدهای دانشگاهی از این پایگاه مجعول‌الهویه را معلوم می‌کند. در ضمن شما چگونه وجود 150 دانشجوی خارجی اقلیم کردستان را در واحد معتبر سنندج به حدود چند دانشجو نتزل می‌دهد؟؟!!! درکدام دانشگاه غرب کشور از بخش دولتی و خصوصی شما با این تعداد دانشجویی خارجی که در واحد سنندج تحصیل می‌کنند روبرو هستید؟؟

س. ش [پنجشنبه 21 بهمن 1395 | 14:22] پاسخ

سلام، به عنوان یک عنصر دانشگاهی و دارای اطلاعات دقیق شهادت می‌دهم مطالب مطرحه در این یاداشت کاملاً جعلی و کذب است. زیرا از سال 92 تااکنون رتبه اعتبار علمی واحد سنندج در اسکاپوس، پایگاه رتبه‌بدنی علمی دانشگاه‌های جهان از حدود 8000 با ارتقاء به رتبه 4575 رسیده است. با این اطلاع چگونه دانشگاهی در مقیاس جهانی به این حد ارتقاء می‌یابد اما در محدوده جهان اسلام با کاهش رتبه مواجه می‌شود؟؟؟؟!!! همین نکته نامعتبر بودن پایگاه استنادی ISC شیراز را مشخص و علت طرح شکایت حقوقی سازمان مرکزی و بسیاری از واحدهای دانشگاهی از این پایگاه مجعول‌الهویه را معلوم می‌کند. در ضمن شما چگونه وجود 150 دانشجوی خارجی اقلیم کردستان را در واحد معتبر سنندج به حدود چند دانشجو نتزل می‌دهد؟؟!!! درکدام دانشگاه غرب کشور از بخش دولتی و خصوصی شما با این تعداد دانشجویی خارجی که در واحد سنندج تحصیل می‌کنند روبرو هستید؟؟

عنصر دانشگاهي!!! [پنجشنبه 21 بهمن 1395 | 15:27]

با سلام
اين سوال براي بنده پيش مي آيد كه جنابعالي به عنوان يك عنصر دانشگاهي اين مطالب را بيان مي كنيد يا به عنوان عنصر رياستي؟!؟
اولا پايگاه استناد جهان اسلام مرجع مناسب داخلي جهت اين امر است و نمي توان با زير سوال بردن آن خود آن خود را توجيه كرد؛ البته اين رفتار از تيم مديريت دكتر كياني بعيد نيست كه هميشه به جاي حل مساله سعي در پاك كردن صورت مساله دارند. بهتر نيست بهتر به وضعيت دانشگاه بنگريم و ببينيم كه هنوز رشته هايي در دانشگاه هستند كه هيات علمي آن ها براي داشتن مقطع دكتري تكميل نيست ولي مي بينيم كه دانشگاه در اين رشته ها پذيرش دانشجو دارد
اساتيدي كه بنا برسفارشات و توجهات خاص به دانشجوياني كه حتي در كلاس ها حضور ندارند و نمره قبولي كه هيچ، نمره عالي داده مي شود مصداق بارز آن است.. اگر در خصوص اين مورد آخر ابهامي داشتيد مي توانيد كارنامه مدير دفتر استاندار را كه چندي پيش در فضاي مجازي منتشر شد مطالعه فرماييد!!
در خصوص دانشجويان خارجي هم بايد ديد در دراز مدت چه بهره اي براي دانشگاه ايجاد مي كنند كه اميدوارم تنها دستاورد آن سفرهاي پي در پي و طولاني رياست محترم واحد به اقليم كردستان نباشد!!!

استاد دانشگاه [پنجشنبه 21 بهمن 1395 | 17:15] پاسخ

سلام. به مسئولان سایت پیشنهاد می کنم خود را دستاویز حب و بغض شخصی منابع نامعتبر و افرادی که با سوء نیت قصد تخریب و انکار خدمتگزاران را دارند قرار نداد و بدانند که برای ما دانشگاهیان این نوع استدلالهای ناپخته و عبارات عوام پذیر قابل قبول نیست. ما می دانیم که در پایگاه استنادی جهان اسلام برای اعتبارسنجی اعلام شده چنانچه به جدول شاخصها مراجعه شود معلوم است که فعالیتهای پژوهشی دانشگاه تا پایان سال 92 لحاظ شده و این رتبه اعلامی مربوط به دوره تصدی کیانی هم نیست و جالب آنکه اصلا حالا دیگر مراکز دانشگاهی نسبت به نامعتبر بودن این پایگاه سخنها و استدلالهای اساسا علمی و تحلیلی دارند و نتایج رتبه بندی این پایگاه را جعلی و کذب برشمرده اند. پس خود را آلوده این امیال و مطامع نکنید.

معلم بی ادعا [پنجشنبه 21 بهمن 1395 | 22:27] پاسخ

باسلام ضمن تشکر قدردانی از سایت خوبتان که نظرات را انتشار میدهید.در پاسخ به یکی از پیام های ارسالی که عنوان شده ما دانشگاهیان و پیشنهاد داده به مسولین سایت که خودشان را دستاویز قرار ندهید و با حب و بغض مسایل را مطرح نکنند بنده به عنوان فردی که مطالب سایت را رصد میکنم نکته ای را متذکر میشم این عزیز که فرمودند ما دانشگاهیان توجه بفرمایند اولا سایت صرفا وظیفه اطلاع رسانی دارد و در کسب رتبه دانشگاه نقشی نداشته که با حب و بغض مطرح کنه دوما آگه در همین سایت اعلامی رتبه دانشگاه آزاد اول یا دوم میشد و کرددانش انتشار میداد نظرتان چه میشد عزیز بزرگوار که خود را دانشگاهی مطرح کرده به جای آینه بگی سایت با حب و بغض مطرح کرده به اصل ماجرا اشاره کن مثل خیلی ها که مطرح کردن نه به سایت مربوطه.از طرفی سایت های دیگری هم در سراسر کشور رتبه بندی را انتشار دادند یعنی اونها هم دستاویز قرار گرفتند ؟آیا بهتر نیست به وظیفه دانشگاهیمان به درستی عمل کنیم همیشه و در همه حال و همه جا معلم و استاد مطلوب برای جامعه باشیم.

میثم [دوشنبه 4 دی 1396 | 05:34] پاسخ

به نظر من از سرش هم زیاد هست باید رتبه 159 میشد . تنها چیزی که تو این دانشگاه نمیبینم دانش هست. نود و نه درصد خروجی های این دانشگاه رو افراد بیسواد تشکیل میدن ..

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی