چهارشنبه 17 آذر 1395 / 09:45|کد خبر : 2842|گروه : دانشگاهی

جامعه شناس و کاندیدای دهمین دوره مجلس

تبديل روز دانشجو به جنگ شادی مايه شرمساری است

تبديل روز دانشجو به جنگ شادی مايه شرمساری است

جامعه شناسی و استاد دانشگاه، گفت: پخش فیلم های خنده دار و برنامه های شاد مثل استد آپ کمدی در روز دانشجو جای انتقاد دارد و تبدیل روز دانشجو به جنگ شادی مایه شرمساری است .

به گزارش کرددانش،جنبش های اجتماعی از پدیده های مختص جوامع مدرن هستند که به دو دسته جنبش های قدیم (جنبش های لیبرالی، مشروطه خواهی یا جنبش های کارگری پایان قرن 19) که بر مفاهیم طبقه، مذهب و قومیت تاکید دارند و جنبش های جدید از دهه 1960 به بعد (جنبش زنان، جنبش صلح، جنبش زیست محیطی، جنبش حقوق مدنی، جنبش دانشجویی و ...) تقسیم می شوند. در یک تعریف کلی می توان گفت جنبش اجتماعی کنش و پویش جمعی آگاهانه، سازمان یافته، با هدفی اندیشیده شده، مبتنی بر تعامل غیر رسمی افراد، متکی بر هویت جمعی مشترک خارج از حوزه های رسمی در جهت ایجاد تغییر یا مقومت در برابر تغییر برای پیشبرد منافع مشترک است. جنبش های اجتماعی قدیم اهداف و آرمان های بلند پروازانه داشتند و درصدد واژگونی نظم موجود و جایگزینی آن بودند و عمدتا" رادیکال و از بطن آن جنبش های چریکی و مسلحانه رشد می کردند؛ اما جنبش های جدید هدفشان کسب قدرت نیست، بلکه درصدند به شکل غیر مستقیم بر سیاست تاثیر بگذارند و دارای اهداف محدود، دقیق و دست یافتنی تر هستند و با روش های مسالمت آمیز، نفی خشونت و اقناعی چون اعتصاب، تحصن، تظاهرات آرام و قانونی، تحریم، خودداری از پرداخت مالیات و ... به سوی تغییر عقاید و افکار عمومی جهت گیری شده اند؛ سمت و سوی جنبش های جدید عمدتا" معطوف به جامعه مدنی است تا دولت و به شدت به رسانه های جمعی، نشریات، اینترنت و شبکه های مجازی متکی اند و با خلق فضای کثرت گرایانه تصمیم سیاسی و گسترش رویه های دموکراتیک و تجدید حیات حوزه های عمومی، دگرگونی های آرام و سامان مند ایجاد می کنند. جنبش دانشجویی در پی ایجاد تحول یا ایجاد فشار جهت کسب منافع خاص گروهی نیست و قدرت را نمی طلبد، بلکه در پی فضاسازی برای پیدایش تغییرات و اصلاحات و آزاد سازی فضای عرصه عمومی به شکل کاملا" اختیاری و داوطلبانه است و صاحبان قدرت رسمی را ملزم و مجبور به پاسخگویی در برابر افکار عمومی می کند. به قول مارکوزه دانشجو به علت شرایط سنی و جوانی دارای هیجان و انرژی متراکم است و این سن اقتضای تحرک و حرکت های مدنی را دارد و از نظر معرفتی هم با اطلاعات تازه سروکار دارد و متد انتقادی و تحلیلی را دنبال می کند و بسان طبقات اجتماعی وابستگی شغلی، کار و درآمد ندارد لذا محافظه کار نیست و آرمان خواه است و در راه آرمانش هم هزینه می کند و همچنین زندگی خوابگاهی و تحلیل های دسته جمعی توام با شور و هیجان، زمینه مناسب جهت تحلیل واقعیت های اجتماعی است. ظهور جنبش دانشجویی در دفاع از آزادی بیان در دانشگاههای آمریکا 1964 و در فرانسه 1968 افکار عمومی سراسر اروپا را به سرعت تحت تاثیر قرار داد و در ایران پنج دهه از فعالیت این جنبش می گذرد با این تفاوت که جامعه سرمایه داری چنان سیطره بروکراتیک و تکنوکراتیک خود را بر سراسر جامعه از جمله قشر کارگر مسلط و تثبیت کرده بود که طبقه کارگر مجبور بود نقش رهایی بخشی خود را در انتقال تعارضات جامعه سرمایه داری ایفا  کند، در ایران هم که ساختار صنعتی نداشته، بجای طبقه کارگر " توده ناراضی " و بجای طبقه سرمایه دار صنعتی " حکومت از لحظ سیاسی بسته پهلوی " وجود داشت . جنبش دانشجویی در کنار روحانیون مبارز در هدایت توده های ناراضی در رویارویی با این حکومت نقش پیشتاز داشتند.
 

نام گذاری روزی به نام دانشجو به چه مناسبتی در ایران شکل گرفته و مبنای تاریخی آن چیست؟

بیش از 50 روز از کودتای ارتشبد زاهدی علیه دولت دکتر مصدق در 28 مرداد 1332 نگذشته بود، مردم هنوز درک کودتا برای شان سنگین بود، اولین تظاهرات مردمی اتفاق افتاد و در آبان همان سال کابینه زاهدی و دولت انگلستان برای تجدید روابط که در جریان ملی شدن نفت قطع شده بود، شروع به مذاکرات پنهانی نمودند و در 24 آبان اعلام شد نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می آید و دانشجویان تصمیم گرفتند که هنگام ورود نیکسون نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند و 14 آذر زاهدی رسما" تجدید رابطه با انگلستان را اعلام کرد. رژیم شاه برای مسلط شدن بر اوضاع و حفظ امنیت سفر نیکسون، نیروهای نظامی را در دانشگاه مستقر کرد که روز 15 آذر یکی از دربانان دانشگاه شنیده بود که تلفنی به یکی از افسران گارد دانشگاه دستور می رسد که باید دانشجویی را شقه کرد و جلوی در دانشگاه آویخت که عبرت همه شود و هنگام ورود نیکسون، صداها خفه شود. روز 16 آذر سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران به اسامی احمد قندچی، مصطفی بزرگ نیا و مهدی شریعتی رضوی به همراه دیگر دانشجویان به پا خواستند و سینه خود را آماج گلوله های رژیم پهلوی قرار دادند تا سند دیگری از آزادی خواهی و استقلال طلبی فرزندان این سرزمین را برای همیشه در تاریخ ثبت کند. در کمال وقاحت روز بعد از واقعه 16 آذر نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد
 

الزامات بستر مناسب جهت فعالیت دانشجویی چه چیزهایی می تواند باشد؟ تحلیل شما از فضای حاکم بر دانشگاهها چیست ؟

فضای عمومی فعلی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
 

به یک زبان ساده می توان گفت در دولت های مختلف تمهیدات لازم جهت ایجاد فضای باز برای هر دو گفتمان اصولگرایی و اصلاح طلبی اندیشیده شود. دانشجو قدرت انتخاب داشته باشد و فرصت اشتباه به دانشجو داده شود. تحمل، مدارای سیاسی، سعه صدر مسئولین و چند صدایی از الزامات اولیه است. قواعد سیاست گری را به دانشجویان آموزش دهیم نه سیاست بازی؛ و به جرات می توان گفت اگر آزادی در دانشگاهها بیشتر شود امنیت ملی هم بالاتر می رود و این مشروط به یک مدیریت هوشمند است، دانشگاه آبستن حوادث است و نباید به حیاط خلوت احزاب سیاسی تبدیل شود. مسئولین بایستی این درایت را داشته باشند که اگر دانشجویی در فضای دانشگاهی حرفی بزند هیچ اتفاقی نمی افتد و دانشجو هم بایستی بینش لازم را داشته باشد که حق ندارد تحت عنوان آزادی حرف خام و یا هر چه که خواست بگوید. اغتشاش، غوغا سالاری و جنجال آفرینی نشان از سر زندگی و پویا بودن ندارد، تشتت افکار، تضارب آراء و پلورالیسم فکری بایستی نهادینه شود. دانشجو بایستی با رعایت اخلاق سیاسی، احترام متقابل، حفظ کرامت وجودی خود، قانون گرایی و اجتناب از افراط و تفریط با عقلانیت مفاهمه ای و فراست و هوشیاری لازم، جریان های سیاسی مقبول  را از جریان های انحرافی تمیز دهد و تبدیل به پیاده نظام احزاب و جریان های سیاسی نشود و با تحلیل درست و مشارکت سیاسی سازنده در دام جنجال های جناحی گرفتار نشود. دانشجویان با هویت و فرهنگ های مختلف از میان لایه های گوناگون جامعه، اگر دانشگاه پاسخگوی نیازها، دغدغه ها، پرسش های بنیادین و معرفتی شان نباشد چه باید کرد؟ در شرایط کنونی شاهد تغییرات نسلی در سطح تفاوت نسلی که هنوز به شکاف نسلی تبدیل نشده هستیم و می توان گفت تحرکات دانشجویی نه پر جوش و خروش است و نه رکود و خموش. بیشتر حرکت ها تشکیلاتی نیست بلکه فردگرایانه وبه قول گیدنز مصداقی از سیاست زندگی است. البته حضور در شبکه های اجتماعی جدی و پررنگ است و با توجه به جهانی شدن و گسترش اطلاعات و ارتباطات، فشارهای ساختاری و شکننده بازار کار، کم رنگ شدن بعضی از ارزش ها و در معرض قرار گرفتن فرهنگ های متنوع دانشجویان با یک سرگشتگی فرهنگی مواجه ساخته است. امروزه دانشجویان بیشتر به گپ زدن در کافی شاپ ها، کنسرت ها، فرهنگسراها، گوش دادن به موسیقی غیر اصیل و غیر فاخر علاقه مندند تا نشست های تحلیلی و میتینگ های سیاسی. بعضا" فضای رخوت و سردی در دانشگاهها نتیجه حرکت های افراطی از هر دو طرف است، فرقی نمی کند لغو سخنرانی نایب رییس اول مجلس یا بر هم زدن نشست بسیج دانشجویی یا راه ندادن به خبرگزاری های غیر همسو با دولت. صحیح نیست به صرف انتقادی همدیگر را بی سواد، بی شناسنامه، منافق، تندرو، افراطی، عصر حجری ، غربزده، حواله جهنم نمودن خطاب نماییم. دانشگاه باید محملی یرای نقد سازنده، ارائه راهکار علمی سازنده و راهبردهای استراتژیک باشد و  ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها و بصیرت افزایی دانشجویان آن گونه که مد نظر مقام معظم رهبری است، بسط و تعمیم نیافته است. پخش فیلم های خنده دار  و برنامه های شاد مثل استد آپ کمدی در روز دانشجو جای انتقاد دارد و تبدیل روز دانشجو به جنگ شادی مایه شرمساری است . مردم خوب می دانند که در سال 92 روحانی دولتی بدهکار با تورم 40 درصدی و کمترین میزان فروش نفت و بیشترین واردات تحویل گرفت و به امید اینکه " هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد مردم" به پای صندوق های رای آمدند و با علم بر اینکه ریشه بسیاری از مشکلات به ادوار گذشته بر می گردد اما به خوش بینی مفرط به آمریکا و غرب و گره زدن بهبود وضعیت معیشت مردم با برجام و اغفال از اقتصادی درون زا انتفاد دارند و با تحقق برجام هم رویای ژاپن اسلامی هم تعبیر نمی شود و شاخص ها و آمارهای رسمی و مهار تورم با کنترل نقدینگی با وضعیت جیب مردم و سفره های شان چندان همخوانی ندارد و سونامی آسیب های اجتماعی، اعتیاد گسترده، بیکاری فزاینده بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی  و طوفان سهمگین طلاق، شعار امید را این روزها کمرنگ نموده است و عامه مردم خواهان برخورد انقلابی با نهادینه شدن خوی اشرافیت در جامعه، فیش های نجومی، قانون گریزی و احیای ارزش های راستین هستند .


•  فاروق کریمی دکتری تخصصی (Ph.D): جامعه شناس گرایش بررسی مسایل اجتماعی ایران و کاندیدای دهمین دوره مجلس وشورای اسلامی  مریوان و سروآباد 
منبع:زریوار خبر


Kurddanesh Telegram Baner

برچسب ها :

روز دانشجوجنگ شادیمریوانکردستانکرددانش

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی